Chápanie je hrou medzi známym a cudzím... (Gadamer)
Definície: Obchodná marža, prirážka, rabat, netto a netto netto ceny.
Tieto pojmy sú v obchodnom styku súčasťou bežnej komunikácie no prax potvrdzuje, že nie každý vie, čo sa pod týmito pojmami myslí. Vzniká tak priestor na dohady a nedorozumenia, ktoré dobrým vzťahom neprospievajú.
Preto som sa rozhodol tieto výrazy popísať a pridal som aj niekoľko príkladov na vysvetlenie.
Pojmy marža a prirážka sa používajú na vyjadrenie miery zisku a sú teda veľmi dôležité.
Najprv tu definujem pojmy aby ste chápali rozdiel medzi nimi a vedeli, o čom je reč.
Toto odporúčam spraviť aj u zákazníka aby ste na jednaní vy nerozprávali o dojmoch a on o pojmoch.
Vyjadrenie miery zisku môže byť percentuálne alebo finančné.
Finančné vyjadrenie je v oboch prípadoch rovnaké, percentuálne je však už rozdielne!
Pre príklad (ak predajná cena PC je 64,- EUR a nákupná cena NC je 35.- EUR tak marža aj prirážka vo fin. vyjadrení je 64 - 35 = 29 EUR).
Marža - je percentuálne vyjadrenie rozdielu medzi nákupnou a predajnou cenou voči predajnej cene ( 35 / 64 = 0,5469. 1 - 0,5460 = 0,4531 x 100 = 45,31 % ) vtedy PC - 45,31 % marže = NC.
Prirážka - je percentuálne vyjadrenie rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou voči nákupnej cene ( 64 / 35 = 1,8286 - 1 = 0,8286 x 100 = 82,86 % ) vtedy NC + 82,86 % prirážka = PC
Celý rozdiel je teda v tom, z akého základu vychádzate, podobne ako napr. pri DPH.
Teraz si viete predstaviť, aký rozdiel v zisku Vám vyjde, ak si na nákupnú cenu prirátate namiesto prirážky maržu.
Obchodníci zvyknú tento postup výpočtu upresňovať vyjadrením, že percento, o ktorom hovoria počítajú zdola ( voči NC - prirážka) alebo zhora (voči PC - marža).
Zvykne sa ešte používať aj výraz "obchodný rabat".
Rabat - je percentuálne vyjadrenie priamej zľavy z predajnej ceny dodávateľa = základnej nákupnej ceny odberateľa ( 35 – 10 % rabatu = 31,5).
Taktiež sa pojem rabat používa ako vyjadrenie rozdielu, ktorý tvorí zisk odberateľa ak dodávateľov tovar predáva za dodávateľom stanovené pevné ceny, pričom dodávateľ odberateľovi rozdiel prepláca ( používa sa to napr. pri franchisingu, kde poskytovateľ licencie musí mať priamy dosah na pultovú cenu, napr. MC Donald´s, Coffe&CO a pod.).
Pevný rabat - takto sa označuje napr. zmluvná (základná zľava) zo základného cenníka premietnutá priamo do ceny na faktúre.
Podmienený rabat - môže byt poskytnutý ako zľava do akcie resp. zľava na DNC na vymedzene časové obdobie alebo napr. za jedno rázový odber tovaru vo väčšom množstve vďaka čomu dodávateľ dosiahne nižšie logistické náklady alebo mu klesnú náklady na „mixovanie“ tovaru na jednotlivých paletách keď odoberá ucelené palety z jedného druhu tovaru alebo napr. za tzv. Full Truck ( z angličtiny - plný kamión, naložený jedným druhom tovaru ). Takto môže dodávateľ odberateľa motivovať k väčším odberom.
Rabat môže byť okrem finančného a percentuálneho vyjadrenia ako pri marži a prirážke vyjadrený aj v kusoch napr. vo forme akcie 5+1gratis.
Netto cena – je uvádzaná na dodacom liste resp. faktúre a je výsledkom odpočtu pevného alebo podmieneného rabatu z predajnej ceny .
Netto Netto cena – je koncová, čistá cena a je výsledkom odpočtu dodatočných rabatov z Netto ceny ( napr. za dosiahnutie stanovenej a vzájomne odsúhlasenej hodnoty nákupu odberateľa od dodávateľa nad dohodnutý objem, označovaný tiež ako rastový bonus za preplnenie plánu odberov alebo ich medziročný nárast ).
Tieto zľavy sú z pravidla poskytované dodatočne, po uplynutí dlhšieho časového úseku, ktorého sa dohoda o ich poskytovaní týka a to vo forme dobropisu.
Priamo do cien sa nepremietajú nakoľko sú síce plánovateľné, no splnenie podmienky na ich poskytnutie nie je isté.
Marek Gašparík
4.12.2009